Ajankohtaista

Moduulirakentaminen ja aikataulut

Rakennusteollisuuden on herännyt ongelmiinsa viime vuosina, monet uudet valmistuneet kohteet eivät kestä kuin hetken ilman ongelmia ja toisaalta projektit venyvät eivätkä meinaa pysyä aikataulussaan.

Ongelmat on tunnistettu mutta mitä niiden hyväksi voi tehdä?

Ala on käynyt ratkomaan niitä hyvin käytännön läheisesti, mitä työmaalla voidaan tehdä järkevämmin ja mitä työtä voitaisiin siirtää tehtäväksi kuivissa tiloissa. Hyviä ja oikeita päämääriä. Haasteena on se etteivät isot laivat käänny nopeasti ja nykyiset rakenteet työmailla hitaammin. Rakentamisen kokonaisprosessi kaipisi sen uudistuksen!

Monen rakennusliikkeen suoranainen ongelma on se miten työt organisoidaan työmaalla ja järjestetään niin että jokainen vaihe pysyisi aikataulussaan ja laadullisesti hyväksyttävällä tasolla. Ensimmäinen vaihe kohti uutta rakentamista on ollut se rakennetaan työmaan päälle iso teltta vuodeksi. Tämä on jo erinomainen parannus siihen että rakennetaan taivasalla 18kk.

Toinen herääminen on tapahtunut siinä että aletaan käyttää esivalmistettuja, kuivassa tehtaassa tehtäviä moduuleita joissa on työtä ja tarkkuutta vaativat kylpyhuone ja talotekniikka osat integroitu mahdollisimman paljon yhdeksi kokonaisuudeksi joka sitten kuljetetaan ja asennetaan työmaalla paikoilleen. Tässä on jo SUURI harppaus rakentamisessa. Toisaalta tämä vaatii myös hyvin paljon organisointia ja harjoittelua eri aliurakoiden yhteensovittamisessa.

Sitten on teollisen rakentamisen mahdollisuus, jossa siirretään tehtaassa tehtäväksi kaikki työvaiheet mitkä on vain mahdollista siirtää kuivaan tehtaaseen ja työmaalla tehdään vain pakollinen moduulien kokoaminen ja viimeistely.

Aikataulullisesti tämä on paras keino rakentaa laadukkaasti, työtä tehdään samaan aikaan tehtaassa ja toisaalla työmaalla. Suomen puukerrostalojen tulevassa tehtaassa tehdään ensi alkuun 1 asuntoa päivässä, ei kuulosta paljolta mutta tarkoittaa 50 huoneiston kerrostalossa 2kk työaikaa tehtaassa. Samaan aikaan tehdään perustuksia työmaalla.

Osakkaamme Lindbäcks Bygg Ab näyttää mallia meidän työntekijöille. Pistetaloon voidaan nostaa päivässä 2 kerrosta ja jokaisen päivän päätteeksi lopullinen katto siirretään lohkoissa talon päälle. Tämä tarkoittaa sitä että 8 kerroksinen pistetalo nousee maanantaista perjantaihin ja siinä on katto myös päällä. Jos on huonoa, tuulista tai sateista ilmaa silloin ei nosteta.

Säästönä asukkaalle 100€/hm2 koska sen se teltta maksaa. Tämän viikon jakson jälkeen työmaalla viimeistellään talotekniikka ja asuntojen sisäpinnat. Ennen valmistumista aloitetaan myös pihatyöt koska siellä ei ole mitään isoa rakenteita estämässä tuota työtä.

Työmaan läpimenoaika saadaan puristettua reiluun seitsemään kuukauteen. Rakennusaikaisen rahoituksen kustannussäästökin on huomattava.

Jos nyt järjen kanssa mietitään niin onko järkevämpää tehdä kaikki mahdolliset työt tehtaassa vai pelkästään auton moottori (kph-tate-moduuli) kuten alalla on yleistä verrata autoteollisuuteen?

Itse ainakin luotan tehtaassa tekemiseen, oli sitten raaka-aine puu, komposiittia tai mitä hyvänsä.

Kuva teollisesta rakentamisesta.